NOTISER NOVEMBER 2004

"VARANGER - Porten Mot Ishavet"

Tisdagen den 2 november
visar den från TV välkände  Ingemar Lind film och ett bildprogram med titeln
i
Ållebergsgymnasiets aula
med start klockan 18.30

Inträdet kostar 40 kronor.
Vill man ha kaffe i pausen kostar detta 15 kronor.

Se i övrigt artikel och annons i Falköpings Tidning.

Detta är ett samarrangemang mellan Falbygdens Fågelklubb, Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen och Falköpings Fotoklubb.

Resan till Utlängan och Torhamns Udde den 1 – 3 oktober 2004.

Fyren på Sydudden (bästa obsplatsen för sjöfågelsträck) på Utlängan.
Ägaren till fyren med fyrvaktarbostad bor i Uddevalla!!

Landskapet runt Torhamns udde består av betade strandängar

Hela gänget utanför Torhamns Fågelstation

Kan man inte skåda i dimman kan man åtminstone fika

En lång rad med Ölandsresor avbröts denna höst och vi valde i stället att åka till Blekinges sydöstra hörn och de välkända fågellokalerna Utlängan och Torhams Udde. Detta var ett lyckokast och det skulle visa sig vara ett mycket trevligt område väl värt att besöka.
Lördagen inleddes i gryningen med att vi tog färjan från fastlandet ut till Utlängan, som är den sydostligaste ön i Karlskrona skärgård, vilket tar ungefär fyrtio minuter. På grund av att färjorna går ganska sällan när det inte är säsong fick vi klara oss med en halvdag men eftersom ön är ganska stor borde man ägna flera dagar eller en hel vecka åt härlig fågelskådning. Vi gick ner till sydudden som är den bästa platsen för att uppleva sjöfågelsträcket och detta var verkligen fantastiskt. Ejderflock efter ejderflock drog förbi nära och fint och däremellan flockar med prutgäss och vitkindade gäss. Stora flockar med bläsänder och stjärtänder passerade också samt även enstaka svärtor och sjöorrar, bergänder och viggar. Då och då passerade enstaka eller små gäng av storlommar. Detta är fågelskådning av högsta klass samt varken mer eller mindre än ett enastående skådespel. Man får ta till femsiffriga tal för att beskriva storleken på ejdersträcket. Buskmarkerna på ön innehöll mycket av intresse även de. Kungsfåglar och rödhakar fanns överallt, dessutom en och annan gransångare och en del korsnäbbar. En sen grå flugsnappare satt i fyrträdgården på sydudden påminnande om att vi var på en äkta flyttfågellokal. Fågelskådningen från färjan gick inte av för hackor den heller, intressanta andflockar drog förbi medan havsörnar satt som keruber på någon klipphäll eller i sakta mak förflyttade sig genom lufthavet. Eftermiddagen ägnade vi åt Torhamns udde och förnyade studier av ejdersträcket som fortsatte med oförminskad styrka. Torhamns fågelstation visade sig vara en utmärkt utsiktspunk för sträckstudier och där höll vi till större delen av eftermiddagen. Det hindrade inte att vi sökte igenom omgivningarna ordentligt där det bland annat fanns flera kustpipare och en flock kärrsnäppor samt några sena silltrutar. En törnskata höll till i busksnåren där det även fanns många siskor och kungsfåglar. När vi kom tillbaka till vår nattkvist fortsatte ejdersträcket utanför och vi räknade med att mellan femtio och etthundratusen ejdrar passerade under dagen. Vi hittade ingen praktejder i ejderflockarna men en sådan hade passerat medan vi var på väg till Utlängan.
Söndagen bestod av dimma vilket gjorde att vi inte såg många meter och inte så många fåglar heller. Eftersom det var den internationella flyttfågeldagen hade Karlskrona Ornitologiska Klubb flera aktiviteter på udden, bland annat ringmärkning med förevisning av olika fåglar. Många förundrade sig över hur små kungsfåglarna är, (man kan skicka fyra kungsfåglar för lägsta brevportot) och dessutom förevisades en gräshoppsångare som många hört men få sett. Kroppsformen, färgen och den kilformade stjärten ger en annan bild än den man tänker sig hos en ordinär sångare. Besöket vid ringmärkningen var mycket uppskattat. Även om vi inte såg så mycket passerade ändå många vitkindade gäss över våra huvuden och även en del bläsgäss som avslöjade sig med sitt ljusa kackel. Eftersom dimman inte visade några tendenser till att lätta bröt vi upp vid ettiden. Mot kvällen var det emellertid bättre sikt för efteråt fick vi veta att en prärielöpare hade setts ute på udden. När vi lastade vårt bagage innan hemfärd såg vi en vacker skruv med fjällvråkar över våra huvuden, även detta en av Torhamns specialiteter. Dagssiffror på fler än ettusen förekommer. Sammanfattningsvis sågs ett åttiotal arter.
Fjorton personer i två minibussar hade lyckan att delta i denna utmärkta resa som var ett samarrangemang mellan Falköpings och Skövdes Fågelklubbar. Kent Ove Hvass och Åke Abrahamsson ledde det hela. Vi bodde hos Sibbaboda stuguthyrning som ligger endast någon kilometer norr om Torhamn. Även detta visade sig vara ett fynd och intresserade besökare rekommenderas att ta sig en titt på deras hemsida vid behov av boende i området.